Polovičatá integrace kladenských autobusů do PID: tratí cestující i městský rozpočet

-

Přestože formálně jsou kladenské autobusy součástí Pražské integrované dopravy (PID) už od září 2017, o skutečné integraci nejde mluvit. Kladenské ČSAD většímu propojení vytrvale vzdoruje, může se navíc opřít o podporu vedení města. Celá integrace se tak dnes omezuje de facto jen na uznávání jízdenek PID v kladenské MHD. Cestující i městská pokladna na tom tratí. Proč? Tady jsou hlavní důvody.

Různé ceny jízdného za stejnou cestu

Cenu jízdenky určuje číslo na displeji autobusu. Pokud jedete po městě linkami 6xx, platíte za jednu cestu 16 Kč (tarif kladenské MHD), pokud linkami 3xx, platíte za tu samou cestu 22 Kč (tarif PID).

Na většině cest po Kladně by cestující s tarifem PID ušetřili

Plná integrace by pro většinu cestujících znamenala zlevnění základního jízdného. Jízdenky PID na 15 minut, které by pokryly většinu cest po městě, totiž stojí jen 14 Kč. Akorát si je dneska nemáte možnost koupit. Politici kladenský tarif často obhajují tím, že bez něj by nebylo možné zachovat jízdné pro děti a seniory zdarma. To je ale nesmysl. V Praze děti do 15 let a senioři za veřejnou dopravu neplatí – na podobná specifika je celý systém připravený a běžně je zohledňuje.

Nelogické intervaly 

Tuhle situaci zažil asi leckdo: Přijdete na zastávku v centru, autobus vaším směrem vám právě ujel a další jede až za 20 minut. A hned za ním dalších čtyři v následujících pěti minutách. Proč?! 

Jednak proto, že nikdo neřeší optimalizaci spojů mezi městskou a meziměstskou dopravu. Spoje objednávané Regionálním organizátorem PID tak často jezdí ve stejný čas jako linky MHD – místo aby vykryly mezery v jízdním řádu a systém MHD posílily (což by ale zároveň fungovalo jen v situaci, kdy by všude platil jeden tarif, čímž se dostáváme k prvnímu bodu). A to úplně pomíjíme fakt, že optimalizované nejsou intervaly ani v rámci kladenské MHD.

Větší zátěž pro rozpočet města

Pokud by část dopravy po Kladně zajišťovaly meziměstské linky, město by na tom samozřejmě ušetřilo (sousední Slaný například takto řeší veškerou dopravu po městě, vlastní MHD úplně zrušilo). V letošním roce navíc Středočeský kraj vyčíslil, že za dopravní obslužnost linkami PID v rámci města by mělo Kladno přispívat do krajského rozpočtu částkou kolem 10 milionů Kč. To sice vedení města zatím odmítá, a teprve vývoj ukáže, co to pro cestující (a městskou kasu) bude znamenat.

Přečtěte si také