Doprava doslova hýbe Středočeským krajem. Pandemie a opatření české vlády dramaticky zasáhly do příjmů krajů, proto se chystají změny ve veřejné dopravě i v plánování investic do silnic.
Jen za posledních pět let vzrostly náklady Středočeského kraje na veřejnou dopravu o miliardu. Dnes tvoří ročně už 3,4 miliardy korun, což jsou desítky procent krajského rozpočtu. Od 7. 3. 2021 proto Kraj zavedl první úsporné opatření a došlo k omezení provozu některých linek 300. Zároveň od 1. 7. 2021 poprvé po deseti letech zvyšuje cenu jízdného. Jízdné se přitom nezvýšilo od roku 2011. Středočeský radní Petr Borecký (STAN) ale chce zachovat komfort pro cestující, a proto se snaží docílit úspor i jinak než jen škrtáním spojů.
Kraj proto také změní standardy dopravní obslužnosti, které stanoví podíl jednotlivých obcí na financování dopravy. V řadě obcí, Kladno nevyjímaje, totiž spoje meziměstských linek částečně slouží i pro městskou dopravu. Za tuto službu tedy obce platí kraji určité kompenzace.
Dnes Kladno přispívá na dopravu v kraji pár set tisíc korun ročně. Od roku 2022 by ale mělo přispívat řádově víc – asi 10 milionů. To by už v kladenském rozpočtu bylo znát.
Pokud by ale Kladno s Integrovanou dopravou Středočeského kraje intenzivně spolupracovalo, mohlo by část linek 600 nahradit linkami 300. Tyto linky mají totiž často podobnou nebo stejnou trasu. Mimo špičku by tak Kladno mohlo ušetřit a doplácet Středočeskému kraji potřebné peníze, aniž by mu stouply celkové náklady na veřejnou dopravu a hlavně, aniž by se snížil komfort cestujících. Například město Slaný inovovalo natolik, že obslužnost města řeší pouze linkami PID. Město ušetří, autobusy jsou využité a komfort cestování zůstal zachován.